Het Duitse auto- en truckconcern Volkswagen heeft vorig jaar een recordaantal voertuigen verkocht, ondanks een lastige decembermaand. De wereldwijde verkoop kwam in 2018 uit op ruim 10,8 miljoen voertuigen, een stijging van bijna 1 procent vergeleken met 2017.

Met uitzondering van Noord-Amerika door zwakte in Mexico zag het bedrijf in alle regio’s de verkoop toenemen.

Daarbij werden records behaald voor de merken Volkswagen, Skoda, Seat, Porsche en Lamborghini, terwijl ook meer trucks van de merken MAN en Scania werden verkocht. Wel ging de verkoop van luxedochter Audi omlaag.

December bleek een moeilijke maand voor het Volkswagen-concern, met een verkoopkrimp van meer dan 8 procent. Dat was het gevolg van een stevige verkoopdaling in China en minnen in West-Europa en de Verenigde Staten.

Verkoopdirecteur Christian Dahlheim van Volkswagen stelde dat de tweede helft van 2018 niet makkelijk was. De grootste autofabrikant van Europa verwacht dat er ook dit jaar tegenwind zal zijn op de automarkt.

Volkswagen zoekt samenwerking met Ford

De raad van commissarissen van autoconcern Volkswagen heeft ingestemd met een strategische samenwerking met de Amerikaanse branchegenoot Ford Motor bij kleine bedrijfsvoertuigen. Dat meldden ingewijden bij Volkswagen aan het Duitse persbureau DPA. Naar verluidt worden spoedig details naar buiten gebracht.

Mogelijk kan volgende week op de autoshow van Detroit een bekendmaking komen over het pact. Eerder werd gemeld dat Volkswagen mogelijk auto's kan gaan bouwen in Amerikaanse fabrieken van Ford. Door een samenwerking aan te gaan, willen de bedrijven kosten besparen bij onder meer onderzoek en ontwikkeling.

Er zou ook bekeken worden om de samenwerking tussen Volkswagen en Ford nog verder uit te breiden naar elektrische auto's en technologie voor zelfrijdende auto's.

LEES OOK: De nieuwe Audi-CEO Bram Schot staat bekend als ‘sociaal begaafde kosmopoliet’, maar heeft 0 connecties op LinkedIn